(L) Bali - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van Ruud Versteeg - WaarBenJij.nu (L) Bali - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van Ruud Versteeg - WaarBenJij.nu

(L) Bali

Door: ruudversteeg

Blijf op de hoogte en volg Ruud

28 April 2012 | Indonesië, Sanur


Inmiddels zit ik alweer anderhalve week in Indonesië, en om precies te zijn op Bali.. Het is hier nog heter, warmer, vochtiger en zweten geblazen dan in Australië; echt niet te zuinig. Ik dacht dat Australië het ergst zou zijn qua zonnekracht, maar dat blijkt nog een piece of cake vergeleken met Indonesië. Indonesië ligt denk ik zo ongeveer loodrecht onder de zon en zo dicht mogelijk bij de zon oid, want het is normaal gesproken niet om uit te houden. Inmiddels ben ik dus samen met Elise en dat is echt fantastisch! Enig nadeel is dat zij wel graag hele dagen in de zon ligt, dus ook op de echt hete momenten.. Maar daar weten we tot nu toe wel aardig een middenweg in te vinden!

De laatste dagen Australië waren vooral om te ontspannen en helaas regende het ook nog eens voornamelijk. Echt heel veel heb ik dus niet meer ondernomen, behalve dus m'n laatste tour uit mijn vorige blog. Uncle Brian's tour naar Atherton Tablelands rond Cairns. Als iemand hier nog komt; het is een verplichting! Een tour langs allerlei watervallen en poeltjes met een compleet geflipte tourguide; de dag vliegt echt voorbij.
Dinsdags vloog Jeroen vanaf Cairns richting Melbourne, als begin van zijn lange reis naar huis. Toen kwam mijn volgende reisdoel ook wel heel erg dichtbij. De volgende dag met nog paar mede-reizigers naar het vliegveld van Cairns. Ik vloog samen met een Spanjaard van Cairns naar Darwin en van Darwin naar Bali. 3 anderen hadden een iets minder gelukkig reisschema, namelijk van Cairns naar Sydney en van Sydney naar Bali. Dat heet omvliegen..
Vliegreis ging allemaal prima en ik kwam 's avonds laat om 23u aan bij m'n hostel op Bali. Het was al even wennen, want iedereen rijdt er als een kip zonder kop en er is 1 verkeersregel; Er zijn geen verkeersregels. Maar veilig aangekomen bij m'n hostel, blijkt er niemand meer te zijn om mij in te checken. Gelukkig waren er nog genoeg mensen wakker en nog bedden vrij, zodat ik ergens in een leeg bed kon crashen..

De volgende dag door het plaatsje gelopen. Mijn hostel bevond zich in het plaatsje Sanur. Sanur is een kleiner en minder toeristisch plaatsje dan het massatoerisme van hoofdstad Kuta. In Kuta vonden ongeveer 10 jaar geleden de bloedige aanslagen plaats en zijn er nog geen 2 maanden geleden 4 vermoedelijke terroristen doodgeschoten. In Sanur is het wel gezellig en altijd rustig, dus niks aan het handje..
Ik dus vol goede moed door het plaatsje lopen en ik heb me echt nog nooit zo verloren gevoeld. Aziatische plaatsen/steden zijn iets anders vormgegeven dan Europese steden. Aziatische opruimingsdiensten zijn iets minder aanwezig dan Europese diensten. Aziatische mensen willen van alles zo duur mogelijk verkopen aan Europese mensen. Aziatische mensen zien er iets anders uit dan Europese mensen. Kortom, wat was dat een ongelooflijke cultuurschok.. Ik vroeg me af waar ik in vredesnaam aan was begonnen..

Gelukkig vanaf eind van de middag al nieuwe matties gemaakt in het hostel, 's avonds mee wezen eten en daarna biertjes gedronken in de plaatselijke kroeg. Na 6 halve liters bier was de cultuurschok al een stuk minder aanwezig en de enige schok was dat ik 's ochtends om 7u wakker werd met het gevoel van 'laaaaaahaaaaat me slaaapen', mede mogelijk gemaakt door Acda & De Munnik..
De dagen in Sanur waren uiteindelijk dus veel beter en leuker dan verwacht en de tijd vloog echt voorbij. En dat terwijl ik eerst nog wel bang was dat het wachten op Elise zo lang zou duren.. Maargoed, de Here God zorgt goed voor mij!

Dat laatste blijkt wel weer als Elise zaterdagavond aankomt. Ze landde om 19.15 en ik stond al om 19.15 met m'n hart in m'n keel bij de arrivals te wachten.. Een heel gek gevoel om m'n lieve vriendinnetje 2 maanden niet gezien te hebben en weten dat je haar straks gaat zien. Uiteraard een heel erg leuk en fijn gevoel, maar ook gek omdat ik niet wist of er misschien iets anders zou zijn in onze omgang.. Gelukkig bleek dit reuze mee te vallen en waren we na 2 minuten al helemaal weer aan elkaar gewend!
De eerste 2 nachten zaten we in een heerlijk hotel in Sanur en hebben we lekker op het strand kunnen chillen. Daarna zijn naar Ubud gegaan; het culturele centrum van Bali, meer richting het binnenland.. Hier sliepen we in een 'homestay', een verblijf bij mensen thuis in de tuin. Niet luxe, maar wel een bed en vooral goedkoop vergeleken met hotels oid.. Hostels kennen ze hier amper, dus we moeten het voornamelijk van homestays en guesthouses hebben. In Ubud hebben we dagje rondgelopen in het stadje en op het ultradrukke marktje, waar producten al bijna in je handen worden geduwd om ze te kopen.. De volgende dag hebben we een scootertje gehuurd voor 4 euro voor een hele dag en hebben we heerlijk rond Ubud getourd; door natuur, naar rijstvelden, over de idiote wegen zonder verkeersregels. En ja hoor, mijn eerste verkeersdeelname is een feit! Elise heeft haar rijbewijs en zelfs een ex-eigenaar van een scooter, maar ik heb de meeste kilometers gereden.. Alles is goed gegaan, dus ik ben helemaal toe aan m'n rijbewijs en dat wordt een peuleschil!

De laatste dagen zijn we in Lovina geweest, een plaatsje in het noorden van Bali. Overal op Bali is het ontstellend rustig ivm het laagseizoen. Dus Lovina is geheel uitgestorven, waardoor je goedkoop in hotels kan zitten, maar het wordt er verder niet veel gezelliger op. Op het strand komen iedere dag 20 mensen naar je toe om 'heel vriendelijk' een praatje te maken, maar na 30 seconden toch wat aan te smeren. We staan inmiddels vast en zeker bekend als de chagrijnige, krenterige Nederlanders, gok ik zo.. Maargoed, moeten ze maar niet zo irritant zijn!
In Lovina hebben we heerlijk bij het zwembad van hotel en strand gechilled.. Romantisch naar de zonsondergang gekeken saampjes en een tour gedaan naar watervallen, rijstvelden en Hindoe-tempels. Erg mooi en indrukwekkend allemaal!

Morgen reizen we weer terug naar Sanur en vandaar gaan we naar een eilandje genaamd Nusa Lembongan.. Eigenlijk wilden we ook nog naar Amed, maar schijnt nog rustiger dan Lovina te zijn, dus in laagseizoen beetje saai waarschijnlijk. Ook wilden we eigenlijk nog naar de Gili's, maar én Gili's én Nusa Lembongan zou teveel haastwerk en te duur zijn, dus hebben we voor Nusa Lembongan gekozen! We hebben er heel erg veel zin in en schijnt een mooi paradijsje te zijn weer!
Concluderend: Bali is geinig om een keer te zien, 2 weken voor Bali is te kort, Bali is niet zo goedkoop als iedereen zegt en reizen met Elise bevalt heel goed en smaakt naar meer. Met m'n geliefde op Bali is het heerlijk!

  • 28 April 2012 - 08:31

    Germen:

    Ik heb niet gezegd dat Bali goedkoop was, haha. Heerlijk verhaal weer lekkere vent. Geniet. X

  • 28 April 2012 - 15:05

    Sander:

    Sjongejonge.....het heeft weer even geduurd, maar het was het wachten waard. Leuk verslag neef! Mooi te lezen hoe je de cultuurverschillen ervaart. Altijd leuk van die Indische verkooppraktijken (je komt voor een rood shirt, maar ze proberen je gele schoenen aan te smeren.....). Goed dat het reizen met Elise bevalt. Herinneringen met je lief delen is altijd veel leuker dan ze te delen met je net (vermoedelijk door drank) opgedane Duitse (oke...of anderstalige) freunde....

    Gezien het feit dat je nu in het Oosten verblijft, is het een mooi moment om Ghandi even aan te halen: "Als je doet wat je leuk vindt, hoef je nooit te werken". Lijkt me op je lijf geschreven hahaha.

    Blijf schrijven, maar vooral genieten!


  • 28 April 2012 - 16:14

    Dana:

    Super leuk! Lekker genieten samen! :) Dikke kus en knuffel vanuit hier!

  • 29 April 2012 - 16:33

    Edwin:

    Hee Ruud, oud voetbal maatje. Klinkt allemaal heel goed wat je aan het doen bent, echt dope:) veel plezier x

  • 02 Mei 2012 - 21:04

    Andrea :

    Hoi Ruud,

    Je kent me dan wel niet echt ( ben collega van je mams), maar superleuk om dit alles te lezen. Heel herkenbaar die cultuurshock op bali. geloof me op Bali zijn ze meer Westerse mensen gewend dan op Java en Sumatra.
    Pas op Java goed op voor de mensen die je tourtjes aansmeren en vervolgens oplichten. Vooral naar de Ijen krater en Bromovulkaan zijn ze erg actief. De hostels zijn daar wel heel waardeloos. Pangandaran is erg leuk om te bezoeken en op Java zijn de prijzen een stuk lager dan op Bali. Geniet lekker verder. Ik heb heimwee als ik dit zo lees..:-)

    Groetjes

  • 03 Mei 2012 - 03:06

    Martin & Maria:

    Aaaaah, ik ben echt wel ontroerd en ook gerustgesteld.
    Waarom schrijft Elise niks????

  • 03 Mei 2012 - 16:30

    Oma :

    hoi ruud .is alles goed op Bali of zit je al weer ergens anders,wij vinden het geweldig jou reis verslagen we leven mee en genieten.is elise al weer terug in nederland.geniet nog van de laatste
    weken en braaf zijn.groeten van opa .tot het volgende verhaal . oma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ruud

Actief sinds 06 Feb. 2012
Verslag gelezen: 752
Totaal aantal bezoekers 17138

Voorgaande reizen:

23 Februari 2012 - 06 Juni 2012

Rondje vd zaak..

Landen bezocht: